Välkommen att anmäla er till Friidrottens organisationsledare
4 feb:
Under 2005/06 påbörjades ett arbete inom Svensk Friidrott med att ta fram en utbildning för de mer strategiska ledarna i vår idrott. Vi har sedan tidigare alltid tagit fram utbildningar för tränare och funktionärer men glömt bort de som ska leda föreningarna d v s styrelseledamöter. Även SISU idrottsutbildarna har en del ”tekniska” sådana utbildningar för ex. ordförande kassör, sekreterare samt ren föreningskunskap. Endagarsutbildningen Friidrottens organisationsledare utgår från friidrottens vision och strategi, har en ingående dialog om långsiktiga, strategiska frågor, tex hur ni i er friidrottsförening kan/vill påverka, utveckla och behålla era ungdomar kvar i verksamheten.
Önskvärt är att er förening kommer med minst 5 personer från styrelsen i syfte att det ni kommer fram till under dagen får fäste i föreningen. Vi är säkra på att man måste vara med för att kunna ta tag i några av de kunskaper man får eller de uppslag man gemensamt diskuterar fram. Utbildningen är blandad med föreläsning, diskussion och grupparbeten/redovisningar och är mera i seminarieform. Allt deltagarna gör utgår från deras egen förening.

Ingela Nilsson, UC-Småland friidrott
Michael Ostrelius (svarar gärna på frågor)