Gångsportens extra årsmöte: Ja till sammanslagning
11 feb:
Med anledning av fjolårets utredning kring en ev. sammanslagning mellan Svensk friidrott och Svenska gång- och vandrarförbundet har gångsporten haft ett extra årsmöte idag. Utfallet blev alltså ett JA, och då är nästa hållplats i processen friidrottens förbundsårsmöte i Sollentuna 24-25 mars, där det lär bli ett styrelseförslag även för vår del att säga ja till sammanslagningen. Blir det så har Gången ett till årsmöte i slutet av 2012 och har de då inte ångrat sig fastställs beslutet och friidrott & gång samsas under Svenska Friidrottsförbundet från och med första januari 2013.

Gång ingår i friidrott internationellt och bara Norden har avvikit från detta, våra grannländer har en efter en valt att slå ihop sig och nu är det bara Sverige kvar som har olika förbund.

Småland har 16st gång- & vandringsklubbar, varav 5st redan är anslutna till friidrotten: Böda IK, IK Hakarpspojkarna, Sommen-Bygdens SK, Storebro SC och Växjö AIS. Övriga 11st som kan tänkas ansluta sig framöver är: Djursdala SK, Kalmar Gång 99, Jönköpings MVF, Ljungby VF, Marhults Sport o FK, Nybro GK, Sandsjöfors SK, Södra Ölands GoMK, Vimmerby Fbu-förening, Värnamo GK och Öland Kust till Kust IF.