Mer samverkan inom Småländsk friidrott!
31 mars:
Många av Smålands Friidrottsförbund uppgifter handlar om att SAMORDNA friidrottsverksamheten i distriktet på olika sätt, allt ifrån upprättande av ett "småländskt" tävlingsprogram, att sammanställa kontaktuppgifter för småländska klubbar, anordna gemensamma utbildningar eller göra en resultatbörs över småländska SM-medaljörer, osv.

Att sammanställa gemensam information är dock något som i princip skulle kunna skötas av en enda person från ett centralt kansli, medan att GÖRA saker tillsammans bör involvera många fler, både SmFIF:are och många ledare och aktiva ute i klubbarna. Nu har vi naturligtvis redan en del saker att samlas kring, årsmöte, UC-träff, distriktsmatch, Götalands, utbildningar och en del annat, men ingen av dessa träffar kan väl påstås vara perfekta eller kompletta i sin nuvarande utformning utan kan utvecklas, och därtill kan nya samverkansformer skapas.

Vi har idag haft möte där en stor del av diskussionerna handlat om ovanstående, inspirationen har därmed fått sig en sjuss uppåt men nu återstår - givetvis - att stämma av med klubbarna vad & hur ni vill att vi tillsammans ska gå vidare. Under Idrottslyftet kommer en förundersökning ske under vår & sommar där vi stämmer av klubbarnas intressen och behov, sen är tanken att starta ett treårigt projekt till hösten.

Vid sidan om ökad samverkan inom distriktet, eller kanske som bakgrundsmaterial till detta, inser SmFIF behovet av att bli tydligare utåt klubbar, ledare & aktiva vilka vi egentligen är, vilka roller, funktioner och uppdrag vi har och arbetar med. Detta arbete har redan startat och ni kommer märka mer under 2012 och framåt.

Främre raden: Karl Petersson, Håkan Widlund, Markus Andersson, Ingela Nilsson, Malin Johansson och Christian Hedman. Bakre: Fredrik Ahlström, Jan Bengtsson, Jan Sandberg och Michael Ostrelius. Foto: Hotellpersonal.

Själva mötet bottnade egentligen i dagens Organisationsledar-utbildning, dit dock endast IFK Växjö anmält sig. Istället för att ställa in utbildningen anslöt sig SmFIF och dagens upplägg & innehåll stuvades om. Som distriktets klart största klubb, centralt placerat i distriktet och därtill med nya Telekonsult Arena kommer deras roll i olika typer av samordning och samverkan förstås bli ganska stor. Just när det gäller arenan erbjuder denna imponerande anläggning större möjligheter än vad IFK Växjö själva klarar att utnyttja, och där skulle SmFIF och klubbar i samverkan kunna genomföra läger, utbildningar och även tävlingar för att lyfta friidrotten i distriktet genom stora & bra arrangemang på hemmaplan, dra in pengar och sist men förstås inte minst - göra saker tillsammans!