DM-helgen - Starter, Eric Wall och klubbarnas insatser
9 juni:
Nu har antalet starter i DM-helgen räknats mer exakt och de tidigare uppgivna 680st föranmälda och då antagna +700st starter stämde inte riktigt, utan räkneverket stannade på 634st. Fortfarande dock en klar ökning från ifjol (552) och lite fler än för två år sedan (611). Främst är det flicksidan, 12-19år, som står bakom ökningen.

Resultatlistan har nu också kompletterats med poäng till Eric Walls vandringspris på slutet, varifrån vi kan utläsa klubbarnas insatser. Ifjol i Kalmar toppade Högby (262p) och Kalmarsund (199p), som ju hade tävlingen på hemmaplan, före Hovslätt (156p) och IFK Växjö (101p). Liknande mönster kunde man se nu, men med skillnaden att Jönköpingsklubbarna nu var de som hade hemmaplan. Således toppar Hovslätts IK denna gång klart med 218p och IK Hakarspojkarna som inte ens deltog i Kalmar ifjol är tvåa med 182,5p. IFK Växjö strax bakom med 168,5p (nästan bara ungdomar), medan Högby IF blev fjärde bästa klubb på 109p. Fjolårstvåan FI Kalmarsund kommer först på 14e plats med blygsamma 28,5p. Av dessa två att döma verkar IKHP & K-sund vara betydligt mer beroende av att ha tävlingarna nära, medan Hovslätt & Högby inte drar sig för att åka. IKHP deltog dock bra för två år sedan när Stora DM gick i Kalmar + Villstad.

Fortsätter man lite neråt i årets poängtabell är det fortsatt Jönköpingsklubbar som dominerar, Habo FIF-04 90,5p, Eksjö Södra IK 90p, Tranås AIF 81,5p och Wärnamo SK 76p innan nästa kronobergare och Östkustare kommer, Ljungby FIK 64p och Oskarshamns SK 62p.

Oskarshamns SK ställde flitigt upp i tre av de fyra seniorstafetterna och vann alla tre, tyvärr utan motstånd på damsidan, där tre av deras tjejer dubblerade. Övre raden: Maja Arvidsson, Sandy Bengtsson, Tomas Fanta, Patrik Nilsson, Jacob Folkesson. Undre raden: Josefine Gabrielsson, Anna Juhlin, Josefine Nilsson och Linnea Tvingsjö.

Sett summerat med hitintills drygt hälften av alla poäng utdelade i EW-priset leder IFK Växjö överlägset på 520.5p, ändå inte helt säkert att de senaste årens vinnare, Högby IF, inte skulle kunna gå ifatt dem, nu tvåa med 311,5p men ganska många långlopp återstår nu andra halvåret där de ifjol drog ifrån Växjö med ungefär dessa +200p som nu saknas. Just nu ligger IK Hakarpspojkarna och Hovslätts IK 3a & 4a på 283p & 265p, närmare Högby än de gjorde ifjol så här års. Sen ett stort hopp ner till Oskarshamns SK (137p) och Wärnamo SK (134p), så fjolårstrean Kalmarsund lär inte kunna upprepa sin bästanotering både placerings- och poängmässigt ifjol. Därefter 6st klubbar inom 90-120p som får tampas om placeringarna, bl.a. vilka som tar sig in på Topp-10. Just nu ligger Habo FIF-04 tia, vilket vore första gången för dem som de lyckas bibehålla (eller förbättra) den placeringen.