Götalandscupens första match

2 juni:
Igår avgjordes första matchen av två i Götalandscupen. Div 1 i Motala, Div 2 i Kalmar och Division 3 i Habo. Match 2 går 24 aug, poängen läggs ihop, och som vanligt gäller seger för uppflyttning till nästa säsong, samt att sistaplatsen innebär nerflyttning, utom i lägsta div 3 förstås.

I Division ett ligger Högby IF och IK Hakarpspojkarna bra till med sina herrlag, delad 2a-plats några få poäng bakom Helsingborg. Med lite starkare insats i M2 vore divisions-segern inom räckhåll och då uppflytt till Lag-SM-kvalet. IKHP har varit där förr, däremot aldrig Högby. IK Sisus herrar å andra sidan får se upp för sistaplatsen om Orient skulle få ihop ett starkare lag i nästa match. På damsidan svagare insats av IKHP, ligger nu sist efter första machen med Åhus som närmaste konkurrent 3p före som de med en starkare M2-insats får försöka peta ner till jumboplatsen.

I Division 2 hade arrangörsklubben Kalmar SK både herr- och damlag, som ifjol kom sist i Div 1 och åkte ner, då ihop med FIK Färjestaden under namnet FI Kalmarsund. Nu tog damlaget en klar ledning efter M1 och bör inte ha några problem att bibehålla det i M2 och därmed ta sig upp till Div 1 till nästa år. Herrlaget däremot verkar få nöja sig med Div 2 även om de placerat sig på den övre halvan. Här gick det bättre för Hovslätts IK som kopplat ett grepp om uppflyttningsplatsen, dock ingen överlägsen ledning så en stabil insats i M2 behövs.

I Division tre kan vi glädjas åt två nya Smålandslag på damsidan, Ljungby FIK och Högby IF har nu samlat ihop dessa. Båda klarade sig skapligt med en poängsummor mitt i fältet ungefär. På herrsidan startade Habo FIF-04 upp ett herrlag ifjol och har då som nu också placerat sig mitt bland klubbarna. Lite tråkigt kan vi samtidigt konstatera att varken Villstad GIF:s damer eller Alvesta FI:s herrar nu orkade med något återuppstartat deltagande, båda var anmälda ifjol och Villstad deltog i alla fall i första matchen, 2013 ej anmälda. Anmälda var däremot Oskarshamns SK med både dam- och herrlag, de har inte varit med tidigare och någon start blev det tydligen inte i år heller, trots anmälan.

Division 1, Män   Division 1, Kvinnor
1. IFK Helsingborg 71p   1. Mölndals AIK 70p