Lag-EM - Niclas Åkerström tvåa 400mH på nästan nytt pers
23 juni:
I helgen gick Lag-EM i Irland - näst högsta divisionen - där Sverige plus elva andra länder deltog med varsitt lag. Bland de främsta stod tre uppflyttningsplatser på spel, och vi lyckades ta en av dem genom att bli tvåa på 311p. Vann gjorde Tjeckien på 351,5p och närmast bakom oss hade vi Nederländerna på 299p.

Niclas endast 0,01s ifrån sitt Sm-rek i regn & blåst! Foto: Deca Text & Bild.

Så många som (får man nog säga) fyra smålandsaktiva hade blivit uttagna, Ellinore Hallin lämnade dock återbud på 100mH. På lång häck hade Niclas Åkerström nionde bästa årsbästat (51,88) och placerades därmed i B-heatet, där sprang han dock så bra i regn & blåst så att han vann heatet klart på 51,42 - en enda hundradel ifrån sitt egna 2 år gamla Smålandsrekord! Det överträffade även alla tider utom en i A-heatet = total-2a och 11p till Sverige. Niclas blev intervjuad efter loppet och detta inslag finns med i Svensk Friidrotts mediabibliotek. Där framgår även att Niclas fick göra en insats på 4x400m på söndagen (400mH gick på lördagen), vilket han inte var förhandsuttagen till. Där slutade vi femma på 3:10.78.

Fanny värmer upp. Alexander växlar till Nil de Oliveira. Foto Deca Text & Bild

Ljungbys Fanny Roos som fyller 18 år i år gjorde nu entré i seniorlandslaget, tre stötar fick hon nöja sig med och 14,77 blev det som längst, vilket gav en niondeplats. För ett år sedan hade det varit pers för Fanny, nu har hon dock stött så långt som 15,57 som längst. I manliga 4x100m-laget sprang även Alexander Brorsson startsträckan och bidrog till en Svensk andraplats både i grenen på tiden 39,55 och totalt.