Seth Karlsson blir retroaktivt Stor Grabb
21 nov:
Smålands Stor Grabb är en utmärkelse som tilldelas aktiva som uppnått framgångar enligt ett särskilt poängsystem, när man uppnått 25p, ofta efter ett flertal års framgångsrikt tävlande på minst distriktsnivå, kan klubben summera placeringarna i en ansökan som skickas in till förbundet. Så sker dock inte alltid, säkert finns många framgångsrika aktiva genom åren som uppnått 25p men som själva eller genom klubben aldrig ansökt om märket.

Så är fallet med Seth Karlsson, född 1909 och tävlandes för Eksjö GIK på 1930 och 40-talet. Främsta grenen var diskus där han hade Smålandsrekordet några år och kastade 46,38 som längst, han var uttagen till Smålands lag i flera triangelmatcher mot andra distrikt och vann DM fem år i följd 1934-38, därefter ett guld, fyra silver och fyra brons de tio följande åren. Hann hann även ta tre raka DM-guld i vikt 1937-39 innan grenen under 1940-talet tillfälligt plockades bort från DM-programmet.

En retroaktiv summering gjord och inskickad av hans son (som numera sitter i IK Sisus styrelse och har aktiva friidrottsbarn i klubben) visar att Seth uppnådde 25p 1937. Han är nu inlagd i förteckningen över aktiva som tilldelats märket det året, dock mest för statistikens skull, han är numera avliden och inget märke (eller märkesnummer i förteckningen) delas därför ut.