Stora DM, Tranås - Bästa DM-året någonsin för TAIF & Habo
29 sep:
När vi inte fick till någon DM-helg tidigare under säsongen erbjöd sig Tranås AIF att arrangera hela Stora DM-JDM-UDM-helgen ihop med deras TAIF-spel nu i slutet av sep som alternativ till uppsplittring på flera tävlingar. Utifrån förutsättningarna får vi nog vara nöjda med de 413st starter som gjordes i ett blåsigt men annars vädermässigt okej Tranås såhär på höstkanten. Antalet starter är dock färre än tidigare års DM-helger som haft klart över 500st och ibland över 600st, deltagandet kom också framför allt från klubbarna i norr.

Tranås AIF själva blev bästa klubb med 192,5p till Eric Walls vandringspris, fler poäng än de tidigare fått ihop från alla andra DM-tävlingar, och det var fler klubbar som nu mer än dubblerade sina poäng 2014. TAIF klättrar också upp till en 3e-plats i EW-14 med 333,5p vilket är deras bästa placering och poäng någonsin. Castorama & Marathon återstår förvisso vilket kommer justera poängen litegrann, men de flesta på topp-10 i EW-14 har större poängmässiga avstånd upp/ner än så, så många placeringar är redan klara. Även Habo FIF-04 uppnår rekordpoäng (266p) och placering (5a) nu 2014 efter att ha varit 3e bästa klubb i DM-helgen med 162p, knappt efter Hovslätts IK som fick ihop 163p.

Högby IF blev 4e bästa klubb i helgen med 127p och bästa icke Jkpg-län-klubb, i och med denna insats säkrar även de sin 8e raka seger i EW-priset och kan därmed fortsätta titulera sig "Bästa DM-klubb i Småland". IFK Växjö stannar på en klar 2a-plats efter 42p i helgen och drygt 500p under året, mot Ölandsklubbens drygt 600p. En annan Ölandsklubb som gjorde bra ifrån sig i Tranås var FIK Färjestaden med 72,5p (6a) som därmed klättrar in på Topp-10 i EW-14, en position de inte lyckats ha sen 2004 och det är inte helt säkert de får behålla den efter Castoraman då grannklubben Kalmar SK (som knappt syntes till i Tranås med bara 5p) nu inte ligger mer än 6,5p bakom i EW-14. Bra deltagande i Tranås även av (Jkpg-läns-klubbarna) Wärnamo SK (5a 112,5p), IK Sisu (7a 61p), Eksjö Södra IK (8a 52,5p) och IK Hakarpspojkarna (9a 44,5p), så var alla topp-10 i helgen nämnda.

Återkommer i nästa notis med individuella insatser.