Mångkamps-SM o DM i Norrköping - Sex SM-medaljer
8 feb:
Först ut av årets SM-tävlingar var i helgen ISM, IJSM, IUSM i mångkamp som avgjordes i Norrköping, 11st smålandsaktiva deltog och tog hem 6st medaljer, varav 3st guld. Tävlingen gällde samtidigt som IDM, IJDM 19, IUDM 15-17, DM-medaljer kommer skickas ut till klubbarna nu efteråt.

Särskilt i P16-klassen var vi framgångsrika då hela SM-pallen bestod av smålandsaktiva! Vann gjorde FIK Färjestadens Anton Olsson på 3.975p, inte långt före klubbkompisen Chakkrit Champrankhon 3.937p, medan Habos Anton Bertilsson tog bronset på 3.776p. Dessutom Habos Emil Nilsson femma på 3.295p. Sett i DM där vi inte har separata 16-17års-klasser utan dessa tävlar gemensamt går dock DM-guld och silver till 17åringarna som fick ihop högre poängsummor, medan Anton då tog DM-brons. IFK Växjös Viktor Kjellsson toppar med 4.476p före Habos Jonatan Hirsh 4.020p, SM-placeringar 4a och 7a i tuffare konkurrens.

Chakkrit Champrakhon, Lovisa Karlsson och Anton Olsson. Foto: Calle Nilsson.

På flicksidan tog Högbys Lovisa Karlsson guld i SM-debuten med 3.736p i F15. Guld även till Växjös Frida Bergvall som fick ihop 3.523p i F17. Ljungbys Alma Kilpeläinen kom fyra i samma klass med 3.374p.