Terräng-DM i Vetlanda
26 april:
Igår startades utomhussäsongen på DM-nivå med Terräng-DM som OK Njudung arrangerade i Vetlanda. En utslagsgivande 1km-bana helt på gräs och med 12 höjdmeter per varv, sluttande utför ner till vattnet, flackt en bit och sen jämnt uppför till varvning/mål. Lite lerigt bitvis nere vid vattnet, annars torrt. Tunna moln/lite sol i början och slutet av tävlingen, däri mellan lite mer mulet och någon regndroppe. Drygt +10°C och lätt vind. 148st starter. FOTON >>

Start män-pojkar 4km.

Högby IF blev i vanlig ordning bästa förening med 96p till Eric Walls vandringspris efter att bl.a. tagit lagguld+silver på manliga sidan, lagguld på kvinnliga, lagguld i F12-13, lagguld+silver kvinnor veteraner samt över 20 st individuella medaljer i de olika klasserna, bl.a. kvinnligt silver genom Jessica Kihlström (15:56) och manligt brons genom Gustav Milesson (13:16).

Start kvinnor-flickor 4km.

IFK Växjö blev näst bästa klubb med 51,5p där de flesta poängen togs av kvinnor-flickor, där de bl.a. var lag-3a+4a på seniorsidan och tog laggulden i F17 & F14-15 samt individuella guld genom Hanna Westhoff (F17), Lisa Wilhelmsson (F15) och Melinda Prick (F14). P19-guld av Simon Runefors kan också nämnas.

Start pojkar & flickor 2 km.

Samlade ihop lite mer poäng gjorde också klubbarna IK Sisu 35p, IK Hakarpspojkarna 26p, arrangören OK Njudung 24p och Eksjö Södra IK 16p, och av deras insatser kan särskilt nämnas IKHPs kvinnliga lagsilver, IK Sisu manliga lagbrons (1s efter Högbys andralag), OK Njudungs lagguld i M-vet samt både 4a & 6a i seniorlagtävlingen och Eksjös lagguld i P14-15.

Pallen lagtävling män: Högby IF (2a), Högby IF (1a) och IK Sisu (3a).

Individuellt togs seniorgulden av IK Sisus Martin Lundqvist (12:54) och IK Hakarpspojkarnas Karin Spjuth (15:46), medan manligt silver och kvinnligt brons gick till IF Hallby SOK:s Oscar Claesson (13:03) och OK Njudungs Ellinor Sterner (16:10).

Pallen lag kvinnor: IK Hakarpspojkarna (2a), Högby IF (1a), IFK Växjö (3a).