Kraftmätningsfinal - Växjö tvåa!
4 sep:
I helgen avgjordes finalen i Kraftmätningen i Täby, som alltså är en lagtävlingar för 15åringar och där sju kvalmatcher arrangerats runt om i Sverige under maj-juni, bl.a. i Ljungby, och IFK Växjö var en av lagen som kvalificerat sig för finalen. Nu i helgen lyckades de komma tvåa på 30.261p efter Täby IS (31.134p) som alltså vann på hemmaplan. Hässelby SK närmast bakom med 29.243p. Växjö har tidigare oftast varit topp-4 och lyckades till och med vinna åren 09, 11 och 12. Tidigare har också flera Smålandsklubbar deltagit med lag, i år dock bara Växjö & Ljungby.

IFK Växjös silverlag på Stockholms Stadion, där den avslutande mixstafetten avgjordes. Foto: Lina Pettersson.

Bland grenresultaten kan nämnas att Edvin Månsson vann 80m häck på 11,15 och Tove Larsson kom tvåa i samma gren på flicksidan med 12,19. Amanda Pettersson kom fyra i kula med 11,34. Detta alltså bland ca: 100 deltagare per gren, att antalet är så stort beror på att varje klubb inte bara ställer upp med en aktiv (sin bästa) per gren utan flera stycken.