Finnkampen - Elva från Småland, Fanny vann kulan
4 sep:
I helgen avgjordes Finnkampen på Stockholms Stadion där Sverige lyckades ta en dubbelseger på seniorsidan (män 216-188p, kvinnor 232,5-177,5p), medan Finland å andra sidan vann dubbelt i ungdoms-kampen (pojkar 93-108p, flickor 94-107p). Tio Smålandsaktiva var uttagna och bidrog till de blå-gula insatserna, fyra vuxna och sju ungdomar.

Bland seniorerna vann Fanny Roos kulan med hela 2 meters marginal (!) på 17,58. Hon kastade även diskus där 50,90 räckte till en 3e-plats, även till att bli "bästa svenska" om än med knapp marginal då båda de andra också kastade över 50m.

IK Hakarpspojkarnas Petter Gustafsson fick hoppa in sent och ersätta MAIs Anton Levin på 110m häck, vilket han lyckades bra med som trea på 14,33 (svensk trippelseger!).

Även IFK Växjös Sebastian Thörngren fick rycka in i spjut som ersättare för klubbkompisen Isak Oskarsson som varit uttagen, men fått avstå pga problem med en axel. Sebastian kom 5a på 67,82.

Högby IFs David Nilsson sprang 10.000m, men råkade knuffa omkull finnen Järvenpää med ett drygt varv kvar då David försökte gå om på insidan. David var sen tvåa in på upploppet med en annan finne före sig, men uppenbarligen tyngd av samvetet valde han att sluta springa och släppte förbi svensken Ekvall och sen även Järvenpää innan han gick imål på ca: 30:40. Efteråt blev David diskad ändå.

I ungdomskampen tog våra aktiva tre segrar och satte ett nytt Smålandsrekord, rekordet var det Tranås Johan Claeson som satte på 300m häck med tiden 37,81 - en putsning av de 38,07 han vann USM på för några veckor sedan. I finnkampen kom han tvåa efter att ha tappat ledningen på slutet. Han var även med i 4x400m-stafetten där svenska laget fick ge sig med två tiondelar (3:17,56).

Johan Claeson ledde 300m häck-loppet vid sista häcken, som han dock slog i och tappade fart så att en finne hann om innan målet... nytt pers & Smålandsrekord blev det ändå. Foto: Deca Text & Bild.

De tre segrarna var det Växjös Omar Nuur, Högbys Lovisa Karlsson och Hovslätts Axelina Johansson som tog hem, Omar vann 3000m på nya perset 8:37,86, Lovisa hoppade 5,80 i längd och Axelina stötte 15,48 i kula.

Omar Nuur, Lovisa Karlsson och Axelina Johansson. Foto: Deca Text & Bild.

De tre återstående Smålandsaktiva var Högbys Ludvig Bjurelid som kom 2a på 2000m hinder med 6:10,16 (PB) samt IFK Växjös Alex Wissme och Ida Wåhlstrand som båda kom 3a, Alex i spjut med 65,27 och Ida i diskus 42,08.