Kraftmätningskval klara, Växjö & Ljungbys pojkar till final
10 juni:
Under perioden 19 maj - 9 juni gick sju kvalmatcher i Kraftmätningen runt om i landet. Detta är alltså en tävling för 15års-klubblag. Ljungby FIK arrangerade en av matcherna 9 juni och där deltog de själva och IFK Växjö med varsitt mixlag. Dessa två klubbar har deltagit flitigt i denna lagtävling, Växjö samtliga år sedan starten 2006, men de senaste åren har de och Ljungby blivit allt mer ensamma inom Småland, tidigare var det ofta fler och toppnoteringen var 2008 då hela 8st Smålandslag deltog.

Reglerna för avancemang är att de sju vinnarna i respektive kvalmatch går till final, och därutöver ytterligare 9st mixlag med högst poäng, dvs totalt 16st mixlag. Därtill finns det plats för 4+4st rena flick+pojklag, också baserat på poäng.

IFK Växjös lag. Foto: Maria Nilsson.

Nu när (nästan) alla kvalresultat är sammanställda (när denna notis skrevs återstår det för SFIF att komplettera med dessa resultat) står det klart att Växjös lag går vidare till final i form av kvalsegrare i Ljungby på 27.266p, bl.a. före MAI 26.982p. Däremot räcker inte Ljungbys egna 22.491p till att ta någon av de nio finalplatsen på poäng, 9e laget här hade 23.982p. Däremot ser det ut som att Ljungbys pojk-poäng 9.902p är den näst högsta av alla de som inte gått vidare som mixlag, så där tar de en av de fyra platserna.

Finalen går 1-2 sep i Linköping.