Tävlingar för barn – nu på friidrott.se
18 okt:
Vid förbundsårsmötet i Karlstad mars 2019 togs beslutet om att införa regler för hur barn 6-11 år ska tävla i friidrott. Tävlingsreglerna börjar gälla utomhussäsongen 2020. För att göra vår idrott tillgänglig och intressant för fler barn har Svensk Friidrott beskrivit ett antal rekommenderade tävlingsformer som stöd till föreningar som önskar arrangera tävlingar för barn.

I korthet säger de nya tävlingsbestämmelserna:

• Resultatrapportering: Vid tävlingar för barn ska officiell resultatlista inte sammanställas och spridas efter genomförd tävling. Resultat kan dock anslås på tävlingsplatsen under tävlingen.
  • Tidsprogrammet: För varje startgrupp bör tävling pågå under högst tre timmar per tävlingsdag.
  • Inget krav på medlemskap: Barn har rätt att testa att tävla i friidrott utan att vara medlem i en förening.

På friidrott.se under fliken Tävlingar för barn har vi samlat information om de nya tävlingsbestämmelserna. På dessa sidor har vi även lagt in information kring försäkring, forskning och policy samt de olika tävlingsmodellerna.

Under hösten kommer representanter för Svensk Friidrott att resa runt i Sverige för att möta föreningsledare, bland annat kommer SFIFs Barn-och ungdomsansvarig Frida Hogstrand till vårat Höstmöte 9 nov i Växjö. Om er förening vill ha ett eget besök går det bra att kontakta Frida på e-posten ovan.