Antal beställda Smålands-Bästa & Kalendrar
5 maj:
Varje år trycker vi upp årsbästa-statistik från fjolåret och en faktakalender för kommande året i två pappersskrifter som föreningarna har möjlighet att beställa och dela ut till ledare och aktiva. Innehållet är dock inte särskilt unikt jämfört med vad som också finns digitalt på internet, och inte oväntat har antalet beställningar successivt minskat.

I Smålands-Bästa har det även funnits poängtabeller där man sett hur olika föreningar presterat i olika åldersklasser, det har dock utgått nu i och med övergången till nya statistiksystemet. Smålands-Bästa innehåller också ganska mycket foton på aktiva som kan göra den trevlig att bläddra i.

Faktakalendern i litet A6-format har varit enkel att ha med sig på tävlingar och ganska enkelt bläddra fram olika typer av information, som t.ex. häckhöjder i olika klasser, lag som ingår i Götalandsseriens olika divisioner, Smålandsrekord i olika klasser, datum för DM-tävlingar, kontaktuppgifter till föreningar, m.m. Även om informationen också finns på internet så kan det ibland vara svårare att hitta. Men i takt med att en allt större andel av ledare & aktiva har med sig mobiltelefoner med surfmöjlighet överallt minskar förstås behovet av en fysisk pappersskrift. Internet har också fördelen att uppdatering även sker under löpande säsong. För att underlätta att hitta informationen skulle en digital samlingssida med länkar enkelt kunna göras med samma ordning/innehåll som kalendern.

Frågan hur länge vi ska hålla på och trycka upp dessa pappersskrifter har funnits ett tag. Historiskt har SmFIF gått ekonimiskt plus på skrifterna, sen lagom jämnt upp med tryckkostnaderna, och de sista åren minus på Smålands-Bästa men fortfarande plus på Kalendern tack vare att vi i den även säljer annonser. Även antalet annonser har dock minskat från 21st 2007, 14st 2012, 10st 2016 och nu endast 4st 2021 men då bidrog corona. Räknar man in arbetskostnaden med att redigera & skicka ut skrifterna går vi back på båda.

Frågan är om det fortfarande är en service föreningarna uppskattar om den finns kvar, om än i mindre skala/färre personer, eller om det är dags att sluta? Maila er synpunkt till markus.andersson@smfif.se