Långloppsresultat på friidrottsstatistik.se - instruktion
29 okt:
På Svensk Friidrotts webbplats friidrottsstatistik.se samlas resultat och statistik från alla tävlingar inklusive långlopp utanför arena. Sedan i fjol gäller nya rutiner för rapportering av långloppsresultat vilket i korthet går ut på att varje tävlingsarrangör mejlar in en textfil till resultat@friidrott.se.
Filformatet ska vara CSV-, XML- eller JSON-format för att kunna läsas in i databasen. De flesta tidtagningsprogram kan enkelt exportera en sådan fil så kontakta det du använder.

Resultatlistan ska i "huvudet" innehålla namn på loppet, distans(er), tävlingsort, tävlingsdatum, namn på arrangörsföreningen samt tävlingsledarens namn och mejladress.

För själva resultaten behövs förnamn, efternamn, födelseår (gärna födelsedatum) och förening. Om förening inte finns anges hemort. Om personen inte är svensk medborgare anges nationalitet (gärna World Athletics vedertagna trebokstavsförkortningar).

Om någon av standarddistanserna 5 km, 10 km, halvmaraton och/eller maraton ingår ska namn på förbundsbanmätaren och datum när banan mättes finnas med. Allt för att vi ska kunna erbjuda en korrekt statistik.

Ställ upp resultaten män för sig och kvinnor för sig.

För små lopp finns möjligheten att använda Excel-mallen.

Mejla resultatfilen till resultat@friidrott.se

Kontrollera också att resultaten från alla era långlopp under 2021 finns på friidrottsstatistik.se. Och det gäller förstås även era arenatävlingar. Det görs enkelt genom att skriva in tävlingsorten uppe till vänster på förstasidan i den nedre textrutan.

Mer om de nya rutinerna för resultatrapportering långlopp >>