Sök sanktion under oktober för arrangemang 2023
10 okt:
Nu finns ett nytt sanktionssystem som arrangörsföreningar först behöver aktivera ("godkänna integration") plus tilldela aktuell person som ska söka rollen "Tävlingsadministratör" i medlemsregistret på IdrottOnline.

tavlingsansokan.friidrott.se

Nya systemet liknar FRIDA, men alla uppgifter behöver matas in igen (kopiering från FRIDA går ej, däremot går kopiering nästa år för ansökan till 2024). Nytt är att betalning (för central sanktion, som kostar) behöver ske direkt när en ansökan skickas in, funktionen att betala med faktura saknades först men har lagts till.

ALLA arrangemang ska läggas in i systemet, även ”anmälningar av Barntävlingar”, KM, resultattävlingar, m.m. DM kommer också att läggas in av distriktet. Markus är ansvarig i Östsvenska för sanktionshanteringen. Systemet är sen kopplat till ett tävlingsprogram på distriktets (kommande) hemsida som uppdateras automatiskt.

Instruktion för att söka sanktion på friidrott.se >>

World Athletics Global Calendar
Nytt från 2023 är också att arrangörer även behöver ansöka senast 80 dagar innan och komma med i denna internationella tävlingskalender för att resultat ska vara giltiga i internationell statistik som bl.a. behövs för världsranking och kval till internationella mästerskap, seniorer, juniorer, ungdomar.