Svensk dubbelseger i Finnkampen
31 aug:
Under helgen har Finnkampen avgjorts i Helsingfors där de svenska seniorlagen lyckades ta en dubbelseger, på manliga sidan vann vi ganska klart till slut med 216-193 medan det var riktigt jämnt ända in på slutet på damsidan som slutade 206-204. I ungdomskampen däremot blev det tyvärr två klara förluster med ställningen 92-107 på pojksidan och 86-112 på flicksidan.

Simon, Fanny o Huddinge-Frida samt Matilda. Foto: Deca Text & Bild.

Tio smålandsaktiva bidrog till resultatet. Bland seniorerna placerade sig Ljungbys Fanny Roos främst som tvåa och del i en svensk dubbelseger med en stöt på 15,49. Hovslätts Anders Eriksson gjorde fin debut i seniorlandslaget genom att kasta 67,10 i slägga och med det bli bästa svensk, dock slagen av alla tre finnarna. Anders satte nyligen M22-Smålandsrekord med 68,31 och är 2a genom tiderna i Småland med det. Hovslätts andra seniorlandslagsdebutant Sara Cannmo hoppade stav inomhus på fredagen (resultatet saknas på ordinarie resultatsida) och blev 6a på 3,80 (samma höjd som finska 5an). Även på manliga sidan hade vi en representant i stav där IFK Växjös Simon Assarsson klarade 5,15 och blev 4a med två (nästan tre) finnar bakom sig. Habos Matilda Elfgaard kastade bra i den finn-tuffa grenen spjut - 51,70 - och blev femma med det. Avslutningsvis Atleticums Alexander Brorsson som inte fick till det på 110mH utan blev 6a på 15,12 - desto bättre gick det på 4x100m där han bidrog till en svensk seger på 39,31 med finnarna två hundradelar bakom!

Varberg-Lisa o Växjö-Hanna, samt Julia Seigerroth. Foto: Deca Text & Bild.

I ungdomskampen sprang IFK Växjös Hanna Hoff hem en seger på 100m med tiden 12,16. Lika bra gick det inte för 4x100m-laget där hon också ingick som blev diskat. Klubbkompisen Linn Bengtsson kom tvåa (bästa svensk) på 2000m hinder med tiden 7:04,54. IK Hakarpspojkarnas Julia Seigerroth blev också bästa svensk (3a) på 100m häck med tiden 14,26. Avslutningsvis IFK Växjös Beatrice Lantz fyra i tresteg där hon hoppade 11,75.