Startsida

FRIIDROTTSFÖRBUNDET

Aktuell statistik:
www.friidrottsstatistik.se/districtpagesnew/ostsvenska

Äldre statistik t.o.m. 2021:

Äldre statistik för Småland:

Årsbästa-listor 2020-
SFIFs nya statistiksystem >>

Årsbästa-listor 2007-2019 >>

Tidigare år:
Seniorer (M / K) samt ungdom 14-19 år
Ungdom P/F 13 och 12
Yngre ungdom P/F 11 och 10
Veteraner (Arena)
Marathon och Halvmarathon (Sen & Vet)

10-bästa genom tiderna
Män och Kvinnor

100-bästa genom tiderna (2019)
Män och Kvinnor | Information

Smålandsrekordens utveckling

Veterantopplistor
M ute | K ute | M inne | K inne
Ansvarig utgivare | Bildsida

Poängjakten

SMÅLANDS-BÄSTA
Smålands Friidrottsförbunds tryckta årsbästastatistik gavs ut 1973-2020. Äldre exemplar går att beställa för 35kr/st, eventuellt porto tillkommer.

PRENUMERERA PÅ KLUBBSTATISTIK
Svensk Friidrotts nya statistiksystem möjliggör för föreningar (även distrikt och enskilda personer) att prenumerera på sin egen klubbstatistik som innehåller årsbästalistor och ett resultatflöde.

Arrangör av friidrottstävling: Detta gäller för resultatlistor.

HISTORIK
Smålands Friidrottsförbund har i många år fört statistik över uppnådda resultat, i arkivet finns statistik from 1941 som är framtagen på olika sätt. I början genom sammanställningar gjorda av de som jobbade inom Smålands IF:s sektion för friidrott (innan Smålands FIF bildades 1955) och även genom privat statistik gjord av Einar Gyllåker, som hämtade sitt material från dagstidningar. I dessa tidigare förteckningar finns inte antecknat medvind o.d.

1955 tom 1969 är statistiken gjord efter att klubbarna fick rapportera in sina resultat till förbundet. 1971 kom namnet "Smålands-Bästa", innan hette det helt enkelt statstik. Särskild ungdomsstatistik fördes ej innan 1960 då den första ungdomsstatisiken kom till genom dåvarande ungdomsansvarige Herbert Johansson (Jobäcker). Ej heller i dessa förteckningar finns angivet medvind osv.

1973 kom den första "Smålands-Bästa" med årsstatistiken i ett häfte och 1975 började medvind att noteras. Liksom andra publikationer finns Smålands-Bästa från tidiga år att beställa av föreningar som kanske vill sammanställa klubbstatistik och klubbrekord, läs mer här.

Efter hand, när man kunnat konstatera felaktigheter och brister så har rättelser och kompletteringar gjort i förbundets originalex. Vi har gjort en förteckning över de rättelser och kompletteringar som gjorts genom åren och är du intresserad av denna kan du hämta hem den här.

SPECIALSTATISTIK
Gösta och Kettie Gustavsson har gjort flera sammanställningar vad gäller småländsk statistik som går att beställa direkt av dem via e-post eller tel/fax: 0478 - 202 51.

100-Bästa genom tiderna är en statistik för Män och Kvinnor med de 100 bästa resultaten. Det finns för den aktive hans eller hennes födelsedatum och förening som representerades vid resultatets nående samt plats och datum. Böckerna, en för Män och en för Kvinnor, kostar 50kr/st.

50-bästa inomhus genom tiderna är samma som ovan, fast inomhus och där både män och kvinnor ingår i utgåvan som kostar 50kr.

DM-medaljörer genom åren omfattar samtliga DM-medaljörer genom åren, Män, Kvinnor, Juniorer Män, samt hur många guld/silver/brons respektive klubb har tagit inom varje kategori. Uppdateras inte längre i pappersversion sen 2010, men några äldre utgåvor finns kvar.

Smålandsrekordens utveckling, här kan man se rekordutvecklingen för Män och Kvinnor genom åren. Här finns också en del kommentarer av Gösta och Kettie då det funnits en del konstiga regler, bla fanns förr en regel att Smålandsrekord endast kunde noteras på tävlingar inom distriktet. Denna statistik är kostnadsfri och finns här.